blog blog .

blog

ورق استیل 304

ورق های استیل را در بازار با نام های ورق استیل بگیر و نگیر می شناسند. ورق های استیل بگیر، فولادهای ضد زنگی هستند که به وسیله آهن ربا جذب می شوند. این ورق ها جزء استیل های سری 400 (4XX) می باشند. گروه دوم، ورق های استیل نگیر هستند که توسط آهن ربا جذب نمی شوند. این ورق ها متعلق به استیل های سری 300 (3XX) می باشند. ورق های استیل 304 و 316، در ترکیب خود، عناصر کروم و نیکل دارند. وجود این دو عنصر باعث نگیر بودن استیل می شود. ورق های استیل نگیر کاربرد بیشتری در صنعت دارند. به همین علت قیمت آنها بالاتر است.
ورق استیل 304
ورق استیل 304 رایج ترین فولاد ضد زنگ می باشد، اما در هر مکانی نمی توان از آن استفاده نمود. ورق استیل 304 از دو فلز کروم (بین 18 تا 20 درصد) و نیکل ( بین 8 تا 10.5 درصد) به عنوان اجزای غیر اصلی آهن تشکیل شده است. ای نوع ورق استیل در دسته فولاد آستنیتی قرار دارد و دارای قابلیت کشیدگی عمیق بدون گسیختگی است. به همین دلیل در ساخت لوازم آشپزخانه مانند سینک، قابلمه و .. . از ورق استیل 304 استفاده می شود. این فولاد دارای خاصیت الکتریکی و گرمایشی کمتری نسبت به فلز کربن می باشد و اساسا غیر مغناطیسی است. مقاومت آن در برابر خوردگی بالاتر از فولاد معمولی می باشد. به دلیل سهولت در شکل گیری به اشکال مختلف، به وفور استفاده می شود که بیش از 50 درصد از فولاد ضد زنگ تولید شده را تشکیل می دهد.
انواع ورق استیل
ورق های فولادی ضد زنگ کاربردهای مختلفی در صنایع دارند. به همین علت در گریدهای مختلفی ساخته می شوند و به دو صورت صفحه و رول تولید و در بازار به فروش می رسند.

ورق استیل 304 : یکی از پرکاربردترین انواع ورق استیل است که جزء ورق های استیل نگیر محسوب می شود. در ترکیب این ورق، 17-19 درصد کروم و 10-8% نیکل وجود دارد. ورق استیل 304 مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی از خود نشان می دهد. درصد کم کربن موجود در آن باعث شده تا قابلیت فرم دهی و جوشکاری بالایی داشته باشد. از ویژگی های بارز این ورق استیل می توان به ظاهر براق و سطح صاف و صیقلی آن اشاره کرد. ورق های ضد زنگ 304 در صنایع غذایی، خودروسازی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع دارویی، نساجی، هوا و فضا و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق استیل 309 : این ورق ها جزء استیل نگیر به شمار می روند. بیشترین عنصر تشکیل دهنده ی آنها، کروم است. ورق فولادی ضد زنگ 309 در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. امروزه از این نوع ورق در ساخت مبدل های حرارتی، قطعات موتور هواپیما و جت، قطعات کوره، اگزوز ماشین و سایر وسایل حمل و نقل با درجه حرارت بالا استفاده می کنند.

ورق استیل 310 : در ساختار این ورق ها، کروم و نیکل بالایی وجود دارند. به همین علت در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند. ورق استیل 310 در برابر خوردگی مقاومت می کند. با استفاده از این ورق ها می توانند قطعات مشعل نفت، سیم جوشکاری و الکترود، قطعات کوره، لوله های احتراق، مبدل های حرارتی و ... را بسازند.

ورق استیل 316 : این محصول جزء کاربردی ترین ورق های استیل به شمار می رود و بعد از ورق استیل 304 در جایگاه دوم قرار دارد. در ترکیب استیل 316، عنصر مولیبدن وجود دارد که استحکام آن را افزایش می دهد. علاوه بر این، خواص مکانیکی استیل را در دمای بالا بهبود می دهد. ورق های ضد زنگ 304 به عنوان استیل ضد اسید شناخته می شوند. این ورق، مقاومت خوبی در برابر اسیدهای سولفوریک، هیدروکلریک، محیط های کلریدی و ... دارد. گرید 316 را با نام گرید دریایی هم می شناسند. چون در محیط های دارای نمک در مناطق دریایی می توان از آن استفاده کرد. ورق استیل 316 در ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، ظروف شیمیایی، اتصال دهنده ها و ... کاربرد دارد.

ورق استیل 410 : از ویژگی های این نوع ورق می توان استحکام بالا، چقرمگی، مقاومت به سایش و خوردگی را نام برد. ورق استیل 410 را در ساخت کارد و چنگال، پیچ و مهره پیچ گوشتی به کار می برند.

ورق استیل 420 : توسط آهن ربا جذب می شود. به همین علت جزء استیل بگیر به شمار می رود. از این ورق ها برای ساخت وسایل جراحی، تیغ های برش، دریچه ها، چرخ دنده، کارد و چنگال و ... استفاده می کنند. ورق استیل 420 در دسته ی فولادهای مارتنزیتی قرار می گیرد. این ورق نمی تواند در دماهای بالاتر از 427 درجه سانتی گراد مقاومت کند. در این دما، نرم می شود و مقاومت خود را در برابر خوردگی از دست می دهد. بنابراین باید در نگهداری از محصولات تهیه شده از ورق استیل 420 دقت کرد.

ورق استیل 430 : کاربردهای زیادی در ساخت وسایل خانگی، خودروسازی، ماشین ظرفشویی، پنل های سقفی، ترانسفورماتور دودکش و ... دارد. این ورق به عنوان یکی از کاربردی ترین انواع استیل فریتی شناخته می شود. از ویژگی های ورق استیل 430 می توان به مقاومت آن در مقابل گازهای گوگرد، اسید های غذایی و اسید نیتریک اشاره کرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۶:۵۹ توسط:blog موضوع: نظرات (0)